Zapraszamy do zapoznania się z informacją prasową, która dotyczy karty praw pacjenta z zaćmą. Wskazuje przede wszystkim na ogromną rolę samego chorego w procesie leczenia.
Warszawa, 6 listopada 2017 r.
INFORMACJA
PRASOWA
Sprawdź jakie masz prawa – Karta praw pacjenta z
zaćmą
Z inicjatywy Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej opracowana
została „Karta praw pacjenta z zaćmą”. Jej powstanie ma na celu
zwiększenie świadomości pacjentów jak mogą wpłynąć na jakość swojego leczenia. Dokument
podkreśla prawo do leczenia zgodnego z aktualną wiedza medyczną, pełnej
informacji o wszystkich dostępnych opcjach leczenia oraz do współdecydowania
o zastosowanych wyrobach medycznych, w tym w szczególności o soczewkach
wewnątrzgałkowych.
Dlaczego powstała karta?
Stworzenie „Karty praw pacjenta z
zaćmą” miało na celu przede wszystkim wyodrębienie z całego zestawu
uniwersalnych praw pacjenta takich, które są najbliższe problemom chorych na
zaćmę. Dokument powinien przyczynić się do polepszenia jakości leczenia i życia
pacjentów z zaćmą w Polsce.
Misją Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej jest wspieranie rozwiązań
systemowych ukierunkowanych na poprawę sytuacji pacjentów. Prognoza GUS z 2008 roku wskazała, że liczba osób w
wieku 60-74 lat, a więc tych najbardziej zagrożonych zaćmą, do 2030 roku
wzrośnie o 40 proc. Podstawowym celem, który przyświecał tworzeniu „Karty praw
pacjenta” była edukacja skierowana do osób znajdujących się w grupie
ryzyka zachorowania na zaćmę, samych pacjentów oraz środowiska medycznego.
Jesteśmy zobowiązani do tego, by podnosić jakość życia pacjentów poprzez
uświadamianie o diagnostyce i możliwościach leczenia.– komentuje Igor
Grzesiak, członek zarządu Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
Przegląd najważniejszych praw pacjentów z zaćmą
Podstawowym prawem chorego na zaćmę jest uzyskanie od personelu medycznego świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, zgodnych ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej oraz zasadami etyki zawodowej. Wynika to z prawa do opieki medycznej (diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji) zgodnej z aktualną wiedzą medyczną.
Kwalifikacja do zabiegu usunięcia zaćmy powinna odbywać się zgodnie ze
standardami Polskiego Towarzystwa Okulistycznego. Oznacza to, że decyzję o
skierowaniu na operację usunięcia zaćmy powinien podjąć lekarz po
przeprowadzeniu dokładnego wywiadu i wspólnej ocenie, czy zaćma utrudnia albo
wręcz uniemożliwia choremu codzienne funkcjonowanie, prowadzając do stopniowej
utraty samodzielności. Pacjent powinien otrzymać wówczas dokument pozwalający
na rejestrację na zabieg. Nie może być mowy o stosowaniu innych
kwalifikacji takich jak np. ostrość wzroku pacjenta. Zabieg usunięcia zaćmy
należy do najbardziej spektakularnych procedur medycznych – po 15-30 minutach,
bo tyle trwa operacja, osoba, która miała problemy z wykonywaniem
najprostszych czynności wraca do normalnego funkcjonowania. Zabieg wykonywany
jest metodą tzw. fakoemulsyfikacji. Chirurg okulista wykonuje niewielkie
nacięcie w rogówce, usuwa naturalną zmętniałą soczewkę oka, a następnie
zastępuje ją sztuczną soczewką wewnątrzgałkową o odpowiednio dobranych
parametrach optycznych.
Po przyjęciu do szpitala na
zabieg operacji zaćmy pacjent ma prawo do współdecydowania o zastosowanych
wyrobach medycznych. W przypadku zabiegu refundowanego
przez NFZ nie ma możliwości dopłaty i wyboru soczewki wieloogniskowej lub torycznej,
mimo że nie ma w polskim prawie przepisu zabraniającego dopłat. W ramach
NFZ wszczepiana jest soczewka jednoogniskowa, która pozwala na uzyskanie
dobrego widzenia do dali, jednak pacjent nadal będzie musiał używać okularów do
czytania czy pracy przy komputerze. Chorzy na zaćmę powinni mieć świadomość, że
również soczewka jednoogniskowa ma wiele parametrów. Warto w związku z tym
wybrać taki ośrodek, gdzie podczas zabiegu wszczepiane są soczewki hydrofobowe,
asferyczne, z filtrami UV i światła niebieskiego, chroniącymi siatkówkę
oka.
Pacjenci z zaćmą mają również prawo do informacji na temat dostępnych
możliwości leczenia, w tym szczególnie na temat soczewek wszczepianych w ramach zabiegów
refundowanych przez NFZ oraz zabiegów odpłatnych.
Małgorzata Pacholec,
Dyrektor Polskiego Związku Niewidomych, komentuje – Z moich doświadczeń wynika, że
pacjenci nie mają podstawowej wiedzy na temat leczenia zaćmy w tym przede
wszystkim nie wiedzą, że efekt leczenia zależy od wielu czynników, na które
mogą mieć wpływ. Jestem przekonana, że wyedukowany pacjent ma większą szansę na
uratowanie widzenia a nawet jego poprawę – dlatego popieram wszelkie działania
stawiające potrzeby pacjentów w centrum uwagi.
Chorzy na zaćmę mają również prawo wiedzieć, z jakich materiałów
korzysta dany ośrodek, co pozwala im świadomie skorzystać z prawa do wyboru
ośrodka, w którym wykonany zostanie zabieg usunięcia zaćmy. Zapewnienie
przez placówkę odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa pozwala uniknąć powstania
zaćmy wtórnej i konieczności kolejnej interwencji medycznej. Ważny jest również
czas otrzymania świadczenia - im krótszy, tym mniejszy wpływ choroby na obniżenie
jakości życia.
Autorka „Karty praw pacjenta z zaćmą” prof. dr hab. Dorota Karkowska, ekspert IPPiEZ, podsumowuje - Karta praw pacjenta z zaćmą wskazuje przede wszystkim na ogromną rolę samego chorego w procesie leczenia. Prawo dostępu do kompleksowej informacji, umożliwiającej podjęcie świadomej decyzji odnośnie leczenia oraz możliwość współdecydowania o zastosowanych wyrobach medycznych, to kwestie priorytetowe dla tej grupy chorych. Dokument zwraca również uwagę na możliwość wnioskowania o przyśpieszenie zabiegu usnięcia zaćmy w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Wierzę, że powstały pod auspicjami Instyutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej dokument przyczyni się do podniesienia w naszym kraju wiedzy na temat leczenia zaćmy.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Puchacz
katarzyna.puchacz@mslgroup.com
tel. 533 533 869
|